05.Кві.2019
Аутизм

Особлива дитина

Аутизм, як стан, входить в широку групу розладів РАС – розлади аутистичного спектру. Іноді в літературі можна зустріти термін “особлива дитина”, який застосовується до дітей з аутизмом включно, але також застосовується до всіх дітей з особливостями психофізичного розвитку. Аутизм, як правило, діагностується в дитячому віці до 3 років, але також бувають випадки, наприклад, при синдромі Аспергера, коли діагноз встановлюється тільки в дорослому віці. Сімптомокомлекс при аутизмі вкрай варіюється (від легких форм -високофункціональний аутизм, до більш важких – синдром Каннерата та ін). З цієї причини доцільним є використання терміна «спектр» (спектральний), який охоплює всю різноманітність проявів. Спільними особливостями для всіх при РАС є особливості в поведінковій (повторює поведінку і / або діяльність, обмеженість інтересів), комунікаційній та соціальній сферах (труднощі та знижена потреба у взаємодії з іншими).

Ознаки аутизму

Ознаками аутизму в ранньому віці можуть бути:

– порушення сну, тривожний сон;

– дитяча нервовість, плаксивість;

– порушення харчової поведінки;

– відсутність комплексу пожвавлення;

– бідність мімічних реакцій.

Як правило, аутизм важко діагностувати до 1,5-2 років, все залежить від інтенсивності проявлення симптоматики та професійного досвіду спеціаліста.

В 1-2 роки до клінічної картини додаються наступні симптоми:

– відставання в розвитку загальної моторики: дитина пізно почала тримати голову, сидіти, повзати (як правило, повзають дуже мало), ходити;

– у дитини починає проявлятися стереотипність інтересів;

– відставання в розвитку предметно-маніпулятивної діяльності;

– звужений словниковий запас, який не відповідає віковим нормам, дитина не шукає альтернативні шляхи комунікації, наприклад, жестами;

-відставання в мовленнєвому розвитку;

– складності з виконанням елементарних інструкцій, наприклад, «Дай … (предмет)»;

– дитина не відгукується на власне ім’я – починають проявлятися ознаки аутоагресії.

В 3-4 роки:

– Дитина не ініціює спілкування з іншими;

– Надає перевагу грати на самоті;

– Виявляє більший інтерес до неігрових предметів або грати тільки певною частиною іграшки, наприклад, тільки коліщатками від машинки;

– Може виявляти велику цікавість також до конструювання та пазлам;

– Складно імітувати дії, виконувати інструкції з ряду «Роби як я»;

– Триває відставання в мові, мова мало зрозуміла оточуючим, часом навіть і для матері;

– Прояв стереотипий (повторюваних дій), частіше за все, коли дитина відчуває сильні емоційні стани – тривога, радість;

– Емоційний фон в цілому нестабільний; 

– Складнощі з засвоєнням і закріпленням навичок охайності та самообслуговування;

– Особливості харчової поведінки, дитина може віддавати перевагу тільки їжу певної консистенції або кольору;

-Низька толерантність до змін, страх перед всім новим;

– Порушення сенсорної інтеграції (обробки інформації в зорової, аудиальної, тактильної, проприоцептивной і вестибулярної системах).

(див. лікування аутизму).

Як вже зазначалося раніше, аутизм як правило діагностується до 3-х років, бувають випадки, коли це відбувається пізніше і / або, коли аутизм спостерігається як додаткове розлад, наприклад, порушення зору і аутизм, вроджені патології серця і аутизм. Важливим для батьків, як і раніше залишається бути уважним до дитини, займатися розвитком не тільки когнітивних процесів (навчання буквах, цифрам, квітам), але і не забувати про важливість розвитку рухової та емоційної сфер.

error: Content is protected !!